
I forbindelse med at COPENHAGEN var på sit første ordinære værftsophold (Remontowa i Polen), siden indsættelsen på Gedser – Rostock ruten i december 2016, blev alle de forberedende arbejder til rotorsejlet gjort. Det betyder at der er blevet monteret et stålfundament til rotorsejlet, samt trukket kabler. Selve rotorsejlet vil først blive installeret i andet kvartal 2020. COPENHAGEN har desuden fået en ny mast, da det bagerste toplys skal være placeret foran rotorsejlet.

Rotorsejlet forventes at kunne reducere COPENHAGENs CO2 udledning med 4 til 5 procent.

Ud over det forberedende arbejde og det regelmæssige klasseeftersyn var der også en lang række vedligeholdelsesarbejder på programmet. Blandt andet blev færgens undervandsskrog malet med algeafvisende maling, og færgens rørsystem til toiletter blev renset.
Færgen har fået monteret en ny stopfender agter i styrbordssiden, så den kan bruge et alternativt leje i Rostock, hvis Scandlines’ sædvanlige leje skulle være optaget. Desuden fik færgens closed-loop-scrubber, der vasker mindst 90% af svovl og sodpartikler ud af færgens udstødning, en overhaling. Også færgens kølevandsbokskølere blev renset for muslinger.
“Vi kom i mål med de mange opgaver, der skulle løses under værftsopholdet, så vi kan opretholde vores stabile og pålidelige drift, og færgen er klar til at få installeret rotorsejlet i andet kvartal 2020”.
Fini Alsted Hansen, Technical Superintendent i Scandlines
Kilde: Scandlines
