Rotorsejl monteret på COPENHAGEN

Montering af rotorsejl på COPENHAGEN. © Matthias Tasler/Scandlines

Scandlines færgen COPENHAGEN der sejler mellem Gedser og Rostock, har fået monteret et rotorsejl. Installationen skete under et natligt stop i havnen i Rostock.

Montering af rotorsejl på COPENHAGEN. © Matthias Tasler/Scandlines

Rotorsejlet er 30 meter højt og har en diameter på fem meter. Efter grundig forberedelse de seneste måneder kunne sejlet installeres på få timer.

Montering af rotorsejl på COPENHAGEN. © Matthias Tasler/Scandlines

Norsepowers rotorsejl, som kan monteres på nye skibe eller eftermonteres på eksisterende skibe, er en moderniseret udgave af Flettner rotoren – en roterende cylinder, som ved hjælp af Magnus-effekten bidrager til at drive skibet fremad. Rotorsejlet på COPENHAGEN er Norsepowers fjerde vellykkede installation, og forventningen er, at rotorsejlet vil nedbringe skibets CO2-udledning med fire til fem procent, uden at det påvirker overfartstid, som er på 1 time og 45 minut.

Montering af rotorsejl på COPENHAGEN. © Scandlines

“Det er en glæde at kunne fortælle om den seneste vellykkede installation af et rotorsejl. Den viser, at en eftermontering kan lade sig gøre uden at tage skibet ud af drift i længere tid. Scandlines har gennem flere år investeret i cleantech løsninger for at reducere CO2-udledningen. Med monteringen af rotorsejlet bliver hybridfærgen COPENHAGEN en af verdens mest energieffektive færger.”

Tuomas Riski, CEO Norsepower

“Der er øget fokus på at gøre skibsfarten grønnere både gennem internationale regelsæt og fra offentligheden. Derfor er det afgørende, at den maritime industri får øjnene op for en af de ældste former for energi – nemlig vind. Installationen på COPENHAGEN er et eksempel på, hvordan en kombination af flere former for energibesparende tiltag kan være vejen frem.”

Tuomas Riski, CEO Norsepower

”Vi ser stor værdi i at investere i teknologier, der gør det muligt for os at fortsætte vores grønne rejse. Samarbejdet med Norsepower om det innovative rotorsejl passer perfekt til vores værdier og ambitioner om bæredygtig færgedrift. Sammen med COPENHAGEN ’s hydrodynamiske skrog, der er designet til ruten, og vores hybridsystem, der lagrer overskydende energi i batterier om bord, vil rotorsejlet forbedre ikke bare vores energieffektivitet, men også vores forretning.”

Søren Poulsgaard Jensen, CEO Scandlines

Rotorsejlet er den første maritime vindteknologi, der har vist sig at være konkurrencedygtig på kommercielle vilkår. Løsningen er fuldt automatiseret og måler, om vinden er stærk nok til, at rotorsejlet vil reducere udledningen. Når den er det, starter rotorsejlet automatisk. 

Kilde: Scandlines

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →