Stena RoRo underskriver hensigtserklæring om bygning af RoRo færger

C-Flexer. © Stena RoRo

Stena RoRo har indgået en hensigtserklæring (Letter of intent) med det kinesiske værft China Merchant Industries Weihai, for bygningen af 2 + 2 + 2 RoRo færger af C-Flexer typen.

C-Flexer typen er en nyudviklet RoRo færge, som har medtaget de erfaringer som Stena RoRo har opnået med E-Flexer typen, og de nye NewMax RoRo færger. Det betyder, at skroget er energioptimeret, samt motorerne vil blive forberedt for fremtidens energikilder. Derudover vil de også nemt kunne laves som hybridfærger med batterier.

”Dessa fartyg byggs för dagens behov och är designade för morgondagens krav.”

Per Westling, direktør for Stena RoRo AB.

C-Flexer færgerne er designet til nemt, at kunne bygges i forskellige specifikationer, da de med stor sandsynlighed skal chartres ud, ligesom det er tilfældet for E-Flexer færgerne.

Grundspecifikationer for C-Flexer:

  • Længde: 200 meter
  • Bredde: 28 eller 31 meter
  • Dybgang: 7,3 meter
  • Fart: 21 knob
  • Lanemeter (3-dæk versionen): 3.000 til 3.400
  • Lanemeter (4-dæk versionen): 4.100 til 4.700

Kilde: Stena RoRo

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →