Stena Line køber Wasaline

AURORA BOTNIA ankommer til Holmsund d. 26/7-2022. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Stena Line har indgået en aftale om at købe rederiet Wasaline (NLC Ferry Ab Oy), som sejler mellem Umeå (Holmsund) i Sverige og Vaasa i Finland. Rederiet er ejet af det kommunale selskab Kvarken Link, som ejes ligeligt af kommunerne i Umeå og Vaasa.

”Vi er glade for at kunne overtage ansvaret for Wasaline og forbindelsen mellem to vigtige regioner og byer – Umeå og Vaasa.”

Niclas Mårtensson, CEO for Stena Line.

Rutens færge AURORA BOTNIA ejes af Kvarken Link, og vil fortsætte med at være ejet af dette selskab. Stena Line vil derfor chartre denne til den fortsatte drift af ruten, som vil fortsætte under navnet Wasaline.

”Det er strategisk vigtigt at sikre, at forbindelsen mellem Vaasa og Umeå både fortsætter og får mulighed for at vokse fremover. Samarbejdet med Stena Line gør det muligt at videreudvikle vores arbejde med både driftseffektivitet og miljø. Wasalines medarbejdere, både på land og til søs, fortsætter som hidtil, og sammen kan vi skabe nye muligheder for regionen.”

Peter Ståhlberg, CEO for Wasaline.

Stena Line binder sig i forbindelse med købet til at drive ruten de næste 10 år, med en option for yderligere 10 år. Efter de første 10 år, har Stena Line en option på at kunne købe AURORA BOTNIA.

”Vi er stolte af, at vi som byer i sin tid valgte at investere i denne forbindelse. Projektet blev realiseret takket være Peter Ståhlberg og hele Wasaline-holdet, og den årlige vækst i passager- og fragtvolumen viser, at beslutningen var rigtig. Nu er tiden kommet til at overlade driften til en større aktør med de ressourcer og kompetencer, som vi ikke selv besidder. Vi deler Stena Lines vision og er glade for aftalen.”

Frans Villanen, formand for byrådet i Vaasa.

Købet skal nu godkendes at kommunalbestyrelserne i de to byer, hvilket forventes at ske i løbet af november måned. Derefter følger en godkendelse fra konkurrencemyndighederne, som forventes at ske i starten af 2026. Herefter kan handelen endelig gennemføres.

Kilder: Stena Line, Yle, Yle

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →