Første aluminiumsplade til EXPRESS 5 skåret

EXPRESS 5
EXPRESS 5. © Austal Ships Pty Ltd.

Onsdag d. 8. juli, blev den første aluminiumsplade til EXPRESS 5 skåret på Austal værft i Filippinerne. Dermed har måneders samarbejde mellem ingeniører, designfolk og produktionshold fra Molslinjen og Austal nået sit første højdepunkt.

”Byggeriet går i gang som planlagt trods de vanskeligheder, som COVID-19 har givet planlægningen mellem os og værftet. At vi nu er i stand til at gå i gang med byggeriet, er resultatet af et fantastisk og globalt samarbejde mellem vores folk i Aarhus og værfter i Australien, Vietnam og Filippinerne.”

Carsten Jensen, Molslinjens administrerende direktør.

EXPRESS 5
Den første aluminiumsplade til EXPRESS 5, skæres på Austal Philippines. © Molslinjen

Den 115 meter lange EXPRESS 5 skal fra foråret 2022, sejle for Bornholmslinjen på ruten mellem Rønne og Ystad. Færgen vil på to passagerdæk få plads til 1.610 gæster og 450 biler på de to vogndæk.

Færgen bygges, så både sødygtighed og komfort kommer i højsædet, og den vil blive drevet af en ny motorkonstruktion fra Wärtsilä på fire motorer hver på 16-cylindere, som er verdens mest effektive 4-takts motorer. Motorerne er af såkaldt dual fuel-typen, og både motorer og skib er således forberedt til alternativt brændstof.

”Vi tager nu for alvor hul på en utroligt spændende byggeproces, hvor resultatet bliver en færge, som ikke er set før. En færge som er helt nyudviklet med fokus på komfort, sødygtighed og miljø. Det bliver et stort løft til trafikbetjeningen af Bornholm.”

Carsten Jensen.

Kilde: Molslinjen

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →