Molslinjen bestiller tredje elektriske katamaran hos Incat

© Incat

I forbindelse med at Molslinjen bestilte to elektriske katamaraner hos Incat i juli måned, oplyste rederiet at de ledte efter et værft til at bygge en tredje elektrisk katamaran. Det blev så Incat, som også fik ordren på denne.

”Der vil være indlysende fordele ved at få bygget de tre færger samme sted, og der vil være værdifuld læring undervejs fra første til sidste færge. Og så har det været vigtigt for os at have en stabil og solid leverandør.”

Kristian Durhuus, CEO i Molslinjen.

Molslinjen kaster sig dermed ud i verdens største og mest ambitiøse elektrificeringsprojekt til søs. Prisen for de 129 meter lange færger og den tilhørende infrastruktur på land løber op i 3,5 mia. kr.  Projektet blev forleden tildelt et vigtigt bidrag i form af støtte på 180 mio. kr. fra In­ve­ste­rings­støt­te­fon­den 2025.

”Vi og vores ejere går foran her og forsøger at vise vejen for en grøn omstilling med teknologi, som for ganske nylig slet ikke var til stede. Den form for innovation er dyr, og det har været afgørende for os at få regeringens opbakning til dette elektriske eventyr.”

Kristian Durhuus.

De 3 elektriske katamaraner skal sejle mellem Sjælland og Jylland, og afløse rederiets 3 nuværende katamaraner på Kattegat. Den første færge skal efter planen ramme dansk farvand i slutningen af 2027, den næste i sommeren 2028, og den tredje i foråret 2029.

Kilde: Molslinjen

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →