SeaRoad bestiller RoRo færge hos FSG

© Flensburger Schiffbau-Gesellschaft

Det tasmanske rederi SeaRoad, har bestilt en RoRo færge hos Flensburger Schiffbau-Gesellschaft (FSG) med levering i 4. kvartal 2023. Den nye færge skal afløse den chartrede RoRo færge LEIKUT på ruten Melbourne – Devonport. LIEKUT er den sidste færge, som blev leveret fra det gamle Flensburger-Schiffbau-Gesellschaft, inden det gik konkurs.

LIEKUT under bygning ved Flensburger-Schiffbau-Gesellschaft d. 1/12-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

“We’ve been very pleased with how the two FSG-built vessels in the SeaRoad fleet have performed from both an efficiency and operational perspective. We look forward to continuing our successful relationship with the German shipyard and their experienced staff. Sustainable design, leading technology and the excellent quality of their vessels are all important elements.”

Chas Kelly, Executive Chairman of SeaRoad.

Den nye RoRo færge til SeaRoad vil komme til at sejle på LNG, og arbejdet med at bygge den, starter i vinteren 2021/22. Prisen på den er lidt over 100 millioner Euro.

“We are proud to have brought this order to Flensburg as it is proof of the shipyard’s successful new start. This additional order by a long-standing customer equals an important vote of confidence in both this new model, as well as our established expertise as an innovative German newbuilding yard. Our aim is to combine superior quality and superior life-cycle value. With this new vessel, FSG and SeaRoad will make an important contribution to sustainable shipping.”

Philipp Maracke, CEO of Flensburger Schiffbau-Gesellschaft

Fakta på nybygningen:

  • Længde: 210 meter
  • Bredde: 29,30 meter
  • Fart: 22,5 knob
  • Lanemeter: 3.792

Kilde: Flensburger Schiffbau-Gesellschaft

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →