Ærøfærgerne ansøger om tilskud til to elfærger

Foreløbig design af de evt. kommende færger. © OMT / Ærø Kommune

Ærø Kommune, vil gerne havde bygget to nye dobbeltender elfærger til ruten Ærøskøbing – Svendborg, som skal afløse de to nuværende færger MARSTAL og ÆRØSKØBING. Færgerne vil være en videreudvikling af ELLEN, kombineret med standardfærgedesignet fra Odense Maritime Technology (OMT.) Kommunen vil derfor ansøge om at få del i regerings pulje til grøn transport.

ELLEN i Søby d. 1/6-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Der arbejdes med to forskellige overfartstider, nemlig på en ny hurtigere overfartstid på 60 minutter, samt på den gamle overfartstid på 75 minutter.

MARSTAL ankommer til Svendborg d. 30/11-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

De to færger, planlægges til at være rene elfærger, og skal derfor oplades i begge havne, med en effekt på 7.900 kW.

Fakta på færgerne (foreløbig design):

  • Længde: 80,0 meter
  • Bredde: 17,2 meter
  • Fart: 16 knob
  • Biler: 80
  • Lanemeter: 140
  • Passagerer vinter/sommer: 197/450
  • Batterikapacitet: 6.000 kWh

Kilde: Ærø Kommune

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →