
Molslinjen har fredag d. 26.august, bestilt to elektriske dobbeltender færger, hos det tyrkiske værft Cemre Shipyard. De to færger, som bliver næsten søsterfærger (få tekniske forskelle på dem) skal bruges på ruterne Bøjden – Fynshav (Alslinjen) og Kalundborg – Ballen (Samsølinjen).
Cemre Shipyard er blevet valgt, pga. deres store ekspertise i at bygge elektriske dobbeltender færger, hvor de har leveret over 15 færger til Norge. Det er også Cemre Shipyard som skal bygge den nye hybridfærge til Scandlines.
”Det har været en kæmpe opgave for os at forberede dette byggeri og være klar i en meget urolig og usikker verden, men det bliver samtidig en meget spændende proces, hvor vi kommer til at tage et meget stort skridt frem mod en grøn omstilling af dansk indenrigsfærgefart.”
Carsten Jensen, Molslinjens administrerende direktør.
Kontrakterne på de to færger er dog betinget af, at der indgås en endelig kontrakt mellem Molslinjen og Transportministeriet, for en ny 10-årig periode på de to ruter. Ruter som Molslinjen har vundet i det netop afholdte udbud.
Færgen til Alslinjen skal indsættes i september 2024, mens færgen til Samsølinjen bliver indsat i januar 2025.
Kilde: Molslinjen