
Det svenske Trafikverket, har bestilt to hybridfærger, med en option på yderligere to hybridfærger hos det nederlandske værft Holland Shipyard Group. De nye færger skal primært sejle på el, men vil have diesel backup motorer ombord. Færgerne skal indsættes i Stockholms skærgård, på ruterne Östanå – Ljusterö og Vaxholm – Rindö.
Færgerne leveres som autonome færger på IMO level 2, hvilket betyder at de vil blive overvåget fra en fjernstyringscentral, men stadig have besætning ombord, som kan overtage kontrollen med færgerne om nødvendigt. Under normale omstændigheder, kan færgerne sejle fra kaj til kaj, med kun et enkelt tryk på en knap. Opladningen af færgerne skal kunne klares på de 4 minutter de ligger ved kaj.
Første færge forventes leveret omkring sommeren 2024, hvorefter resten følger med et års mellemrum, hvis optionen udnyttes.
I første levering, skal udover de to færger, også leveres 4 automatiske fortøjningssystemer, 2 ladestationer, en simulator og et fjernstyringscenter. Hvis optionen på de 2 ekstra færger udnyttes, skal der yderligere leveres 4 automatiske fortøjningssystemer og 2 ladestationer. Kontrakten har en samlet pris, på omkring 1 milliard svenske kroner, og er den største investering som Trafikverket nogensinde har gjort.
Fakta på færgerne:
- Længde: 86,0 meter
- Bredde: 14,24 meter
- Biler: 60
Kilder: Trafikverket og Holland Shipyard Group
