Baleària vinder udbud af færgeleje 3 i Tarifa

© Baleària / Incat Crowther

Det spanske rederi Baleària er blevet indstillet, som vinder at brugsretten til færgeleje 3 i spanske Tarifa, for en periode på 15 år. Med brugsretten følger muligheden for at sejle på ruten Tarifa – Tanger City.

CEUTA JET. © DFDS

Det er i dag DFDS datterselskab FRS Iberia som bruger det færgeleje og sejler til Tanger City med hurtigfærgerne CEUTA JET og TARIFA JET. De mister dermed denne rute, da der ikke er andre ledige færgelejer i Tarifa. DFDS er derfor klart utilfreds med dette, især da Baleària meldte ud at de havde vundet, inden der var kommet en officiel udmeldelse. Desuden mener de at Baleària’s projekt er urealistisk.

TARIFA JET. © DFDS

Baleària har vundet udbuddet ved at tilbyde, at de vil sejle med to elektriske katamaraner og opsætte ladeudstyr i de to havne. Disse er designet af Incat Crowther, og vil blive bygget på det spanske værft Armon Shipyards. De forventes leveret om 2,5 år. De to færger forventes at få navnene ESPAÑA 2030 og MAROC 2030, for at symbolisere at Spanien og Marokko, er to af de lande, som vil afholde VM i fodbold i 2030.

AVEMAR DOS. © Baleària

Indtil de nye katamaraner er klar til indsættelse, vil rederiet bruge de to hurtigfærger AVEMAR DOS og JAUME I.

JAUME I. © Baleària

Fakta på ESPAÑA 2030 og MAROC 2030:

  • Længde: 87 meter
  • Bredde: 25 meter
  • Passagerer: 804
  • Biler: 225
  • Maksimum fart: 26 knob
  • Batterikapacitet: 11,5 MWh

Kilder: Baleària, Ferrybalear og FRS Iberia

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →