Det spanske rederi Baleària er blevet indstillet, som vinder at brugsretten til færgeleje 3 i spanske Tarifa, for en periode på 15 år. Med brugsretten følger muligheden for at sejle på ruten Tarifa – Tanger City.
Det er i dag DFDS datterselskab FRS Iberia som bruger det færgeleje og sejler til Tanger City med hurtigfærgerne CEUTA JET og TARIFA JET. De mister dermed denne rute, da der ikke er andre ledige færgelejer i Tarifa. DFDS er derfor klart utilfreds med dette, især da Baleària meldte ud at de havde vundet, inden der var kommet en officiel udmeldelse. Desuden mener de at Baleària’s projekt er urealistisk.
Baleària har vundet udbuddet ved at tilbyde, at de vil sejle med to elektriske katamaraner og opsætte ladeudstyr i de to havne. Disse er designet af Incat Crowther, og vil blive bygget på det spanske værft Armon Shipyards. De forventes leveret om 2,5 år. De to færger forventes at få navnene ESPAÑA 2030 og MAROC 2030, for at symbolisere at Spanien og Marokko, er to af de lande, som vil afholde VM i fodbold i 2030.
Indtil de nye katamaraner er klar til indsættelse, vil rederiet bruge de to hurtigfærger AVEMAR DOS og JAUME I.
Fakta på ESPAÑA 2030 og MAROC 2030:
- Længde: 87 meter
- Bredde: 25 meter
- Passagerer: 804
- Biler: 225
- Maksimum fart: 26 knob
- Batterikapacitet: 11,5 MWh
Kilder: Baleària, Ferrybalear og FRS Iberia