Bornholmslinjen: EXPRESS 2 fik motorproblemer udenfor Rønne

EXPRESS 2 ankommer til Sjællands Odde d. 17/7-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Molslinjens hurtigfærge EXPRESS 2, som siden lørdag morgen har afløst for EXPRESS 1 på Bornholmslinjens rute Rønne – Ystad, blev søndag formiddag ramt af motorproblemer.

EXPRESS 2 skulle have ankommet til Rønne kl. 9:50, efter dagens første tur til Ystad, men lige før ankomst til Rønne, fik færgen udfald på en ene af dens fire hovedmotorer. Besætningen valgte derfor at afbryde anløbet af Rønne og sejle rundt udenfor Rønne havn.

Det lykkedes at få gang i motoren igen, så færgen kunne lægge til kaj i Rønne med ca. en times forsinkelse. Efter ankomst gik Bornholmslinjens tekniske personale i gang med at undersøge hvad som var sket, inden EXPRESS 2 kunne få lov til at sejle igen. Det betød at afgang fra Rønne kl. 10:30, blev omkring 2,5 timer forsinket, og først kunne sejle ved 13-tiden.

Det var allerede lørdag aften planlagt at søndagens 4. rundtur med EXPRESS 2 (afgang kl. 18:30 fra Rønne), skulle sejles med POVL ANKER pga. varslet blæst. Problemerne med EXPRESS 2, gjorde dog at Bornholmslinjen endnu engang ændrede i sejlplanen, så EXPRESS 2 kun sejlede de to første rundture, mens HAMMERSHUS vil sejle de to sidste rundture, med afgang fra Rønne kl. kl. 15:00 og kl. 21:30.

HAMMERSHUS ankommer til Rønne d. 1/9-2018. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Da HAMMERSHUS dermed ikke kan nå at sejle dens normale rundtur til Køge med afgang fra Rønne kl. 17:00, og først forventes tilbage i Rønne kl. 3:15 i nat efter sidste rundtur til Ystad, bliver det i stedet POVL ANKER som sejler fra Rønne kl. 17:00 mod Køge.

POVL ANKER afgår fra Køge mod Rønne d. 1/1-2021. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Kilder: TV2 Bornholm, TV2 Bornholm og TV2 Bornholm

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →