Buquebus: CHINA ZORRILLA søsat

Søsætning af CHINA ZORRILLA d. 2/5-2025. © Incat

Fredag d. 2. maj, var der søsætning af den elektriske færge CHINA ZORRILLA på det australske værft Incat. CHINA ZORRILLA bliver dermed verdens største fuldelektriske færge, som kommer til at kunne medtage 2.100 passagerer og 235 biler.

“This is a historic day – not just for Incat, but for the future of maritime transport. We’ve been building world-leading vessels here in Tasmania for more than four decades, and Hull 096 is the most ambitious, most complex, and most important project we’ve ever delivered. This ship changes the game.”

Robert Clifford, Incat Chairman.

CHINA ZORRILLA blev oprindelig bestilt til at kunne sejle på LNG, men inden byggeriet af den gik i gang, blev det besluttet at ændre det til, at den skulle være rent elektrisk. Den er derfor udstyret med et batteri, som har en kapacitet på mere end 40 MWh.

“When we were evaluating this new vessel, Robert Clifford told me, ‘The next ship I deliver to you will be 100% electric.’ I replied, ‘Then the next one must be the one we’re commissioning today.’ And with great courage, he said, ‘Together, we’re going to make history.’ That’s how we began reconfiguring the China Zorrilla – originally planned to run on LNG – into a fully electric vessel. It’s a true milestone achieved between private companies, driven by our commitment to sustainability and our ongoing pursuit of service excellence.”

Juan Carlos López Mena, Buquebus President.

Søsætning af CHINA ZORRILLA d. 2/5-2025. © Incat

CHINA ZORRILLA skal sejle for rederiet Buquebus, mellem Argentina og Uruguay.

Kilde: Incat

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →