CLdN Ro-Ro bestiller to RoRo færger

CELINE. © CLdN Ro-Ro

CLdN Ro-Ro fra Luxembourg, har bestilt to RoRo færger, hos det sydkoreanske værft Hyundai Mipo Dockyard, med levering af begge færger i første halvår 2025.

De to RoRo færger er en videreudvikling af de to RoRo færger CELINE og DELPHINE, som CLdN Ro-Ro ligeledes fik leveret fra det sydkoreanske værft, tilbage i 2017 og 2018. Færgerne vil havde en fragtkapacitet på 8.000 lanemeter, og dermed være verdens største RoRo færger.

De to nye RoRo færger vil blive udstyret med to dual fuel motorer, således at de kan sejle på både diesel og LNG, mens CELINE og DELPHINE kun var med dieselmotorer. Derudover vil de nye færger også få en batteripakke på 2,72 MWh, som skal bruges på de to elektriske motorer som færgerne også vil blive udstyret med. Ved ren batteridrift, vil færgerne kunne opnå en fart på 16-17 knob.

Fakta på færgerne:

  • Længde: 234 meter
  • Bredde: 35 meter
  • Lanemeter: 8.000

Kilder: CLdN Ro-Ro og ShipPax

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →