Color Line sætter COLOR CARRIER og COLOR VIKING til salg

COLOR CARRIER i Oslo d. 24/7-2020. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Det norske rederi Color Line har sat de to færger COLOR CARRIER og COLOR VIKING til salg. Årsagen er de høje energipriser (diesel og el til landstrøm), den generelle økonomiske usikkerhed i samfundet, samt svækkede rammebetingelser for norske søfolk. Med hensyn til rammebetingelserne til norske søfolk, så har den norske regering foreslået i deres finanslovsforslag for 2023, at tilskuddet til norske søfolk skal sættes ned.

Color Line købte RoRo færgen COLOR CARRIER tilbage i 2019, og har brugt den på ruten Oslo – Kiel, som ekstra fragtkapacitet. COLOR CARRIER vil sejle indtil d. 14. november, hvorefter den vil blive oplagt indtil den bliver solgt.

COLOR VIKING i Sandefjord d. 21/5-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

COLOR VIKING har sejlet på ruten Sandefjord – Strömstad siden juni 2000. Den vil blive taget ud af drift d. 20. november, og derefter oplagt. Color Line vil derefter kun have færgen COLOR HYBRID på denne rute, og dermed halvere antallet af daglige afgange. Sandefjord – Strömstad ruten kan desuden også blive negativt påvirket af, at den norske regering planlægger at ændre på Taxfree kvoterne, således at nordmænd kun kan købe halvdelen af den tobak ombord, som de må i dag.

“COLOR VIKING har gått i helårlig, daglig rute mellom Norge og Sverige i mer enn 20 år, men på grunn av høye energikostnader og svekkede rammebetingelser er det dessverre ikke lenger økonomisk bærekraftig å drifte dette skipet på ruten.”

Trond Kleivdal, administrerende direktør i Color Line.

Color Line vil prøve at overflytte så mange ansatte fra COLOR CARRIER og COLOR VIKING til rederiets andre færger, samt give de ansatte tilbud om frivillige aftrædelsesordninger. Det kan dog ikke udelukkes at der må fyres ansatte. Color Line håber at forbedre næste års driftsresultat med 50 millioner norske kroner, som følge af at de to færger tages ud af drift.

Kilde: Color Line

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →