Efter en længere ventetid pga. valget i efteråret, har Transportministeriet i dag, godkendt den tillægskontrakt, som gør at EXPRESS 1 afløser MAX som højkapacitetsfærge på Rønne – Ystad ruten.
”Med EXPRESS 1 og EXPRESS 5 kan vi alle sammen have høje forventninger til mulighederne for at skubbe endnu mere på den positive udvikling på Bornholm.”
Carsten Jensen, Molslinjens administrerende direktør.
Det har krævet en tillægskontrakt, da det er væsentligt dyrere at have EXPRESS 1 som højkapacitetsfærge på Rønne – Ystad ruten end det var med MAX, som den oprindelig kontrakt var skrevet ud fra.
Da der ikke er kommet noget ekstra tilskud fra Transportministeriet, har man i stedet aftalt at den ekstra kapacitet, som der er på EXPRESS 1 i forhold til MAX, sælges kommercielt, dvs. at de krav der findes til billetpriser på ruten, ikke gælder for den kapacitet. Der er derfor også Bornholmslinjen som hænger på hele den økonomiske risiko.
”Vi tror og håber, at vi kan sælge de ekstra billetter – og det til priser, som Bornholmerne kender i forvejen i højsæsonerne.”
Carsten Jensen.
Tillægskontrakten med Transportministeriet gælder i første omgang for et år, herefter skal begge parter evaluere på ordningen, og se om den derefter skal fortsætte.
Kilde: Molslinjen