Fjord Lines nye hurtigfærge søsat

FJORD FSTR. Foto: Austal

Fredag ​​d. 7. februar blev Fjord Lines nye hurtigfærge FJORD FSTR, søsat ved Austals værft i Filippinerne.

“Den færge, vi har bygget til Fjord Line, er en imponerende færge, og det er faktisk det første af flere store højhastighedsfærger, der bliver bygget på Austals værfter på Filippinerne.”

David Singleton, administrerende direktør i Austal Limited.

FJORD FSTR. Foto: Austal

Det australske skibsværft fik opgaven med at bygge færgen i sommeren 2017. Byggeriet startede i foråret 2018 og FJORD FSTR er nu i sin sidste fase, inden den leveres til Fjord Line.

“Vi ser meget frem til at byde færgen velkommen, og vi er selvfølgelig utroligt begejstrede for, hvad offentligheden vil synes om katamaranen.”

Rickard Ternblom, administrerende direktør for Fjord Line.

Stadig den hurtigste til Danmark

Den nye katamaran sejler lige så hurtigt til Danmark som FJORD CAT gør i dag – 2 timer og 15 minutter. Men naturligvis er der også foretaget betydelige forbedringer på FJORD FSTR, som passagererne vil bemærke.

FJORD CAT ankommer til Hirtshals d. 18/7-2017. Foto: Michael Koefoed-Hansen

“Ombord kan passagerer vælge mellem tre forskellige spisesteder, vi har vores eget børneområde, og den toldfri butik er næsten dobbelt så stor som den på FJORD CAT.”

Rickard Ternblom.

Et af spisestederne er en lounge, som passagererne betaler lidt ekstra for at sidde i. Når man sidder der, følger der en let anretning og drikke med. Desuden findes der også en café og en bistro om bord.

FJORD FSTR. Foto: Austal

FJORD FSTR har plads til dobbelt så mange passagerer som FJORD CAT, nemlig 1.200, og er udstyret med to bildæk, der har plads til i alt 404 biler. Katamaranen er også udstyret med hele 16 ladestationer og er den første norske passagerfærge, der tilbyder dette.

Mere miljøvenlig end FJORD CAT

Fjord Lines nye hurtigfærge vil give en 32 procent reduktion i CO2-emissioner pr. passagerkilometer sammenlignet med FJORD CAT, som sejler på ruten mellem Hirtshals og Kristiansand i dag.

“Færgen er bygget med flere innovative funktioner, der forbedrer både sejladsegenskaber og passagerer komforten om bord ved hjælp af et ride-styringssystem. Katamaranen er også udstyret med en ny og optimeret skrogform, der minimerer brændstofforbruget og bølgerne, når man sejler over Skagerrak mellem Norge og Danmark.”

Rickard Ternblom.

Når sæsonen starter fra Kristiansand den 3. april i år, vil FJORD CAT sørge for, at Fjord Lines passagerer rejser frem og tilbage mellem Norge og Danmark. Derefter overtager FJORD FSTR senere i sæsonen.

Kilde: Fjord Line

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →