Grandi Navi Veloci chartrer GOLDEN CARRIER

GOLDEN CARRIER under dens tidligere navn WOLIN i Swinoujscie d. 17/7-2024. Foto: Wojciech Klosek

Det italienske rederi Grandi Navi Veloci (GNV), som er ejet af MSC har chartret RoPax færgen GOLDEN CARRIER af græske A-Ships Management. Aftalen gælder i 3 måneder, med option for yderligere 3 måneder.

GOLDEN CARRIER er blevet indsat på ruten Napoli – Palermo for at øge kapaciteten efter at Tirrenia, som er ejet af Moby Lines, lukkede deres rute d. 25. november. Med indsættelsen af GOLDEN CARRIER har GNV nu 3 færger på ruten.

GOLDEN CARRIER blev leveret i 1986 under navnet ÖRESUND til Statens Järnvägar (SJ) og indsat som jernbanefærge på Danlink ruten mellem København og Helsingborg. Her sejlede den indtil åbningen af Øresundsbron i 2000.

Den blev i 2021 solgt til Seacontainers med levering i 2022, som sendte den til en større ombygning i Polen, hvor passagerkapaciteten blev øget fra 12 til 364. Herefter blev den indsat for SeaWind Line på ruten Stockholm – Långnäs – Åbo under navnet SKY WIND. I 2007 blev den solgt og indsat for Unity Line mellem Trelleborg og Swinoujscie, hvor den sejlede under navnet WOLIN indtil januar 2025.

Kilde: Shipping Italy

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →