Høje LNG priser tvinger Rederij Doeksen til at sejle mindre med deres nye LNG færger

WILLEM DE VLAMINGH. © Flying Focus

Det nederlandske rederi Rederij Doeksen, mærker nu for alvor at LNG priserne er steget med 900% siden 1. januar 2021. Rederiet har derfor fra d. 13. september, ændret på hvilke færger som sejler hvilke ture på Harlingen – Terschelling ruten.

Det betyder at de to nyeste færger WILLEM BARENTSZ og WILLEM DE VLAMINGH som sejler på LNG, ikke længere er hovedfærger på ruten. Det er i stedet den ældre ekstra færge FRIESLAND som har fået den opgave, da den sejler på diesel. Da diesel ikke er så miljøvenligt som LNG, vil FRIESLAND derfor komme til at sejle på biodiesel.

FRIESLAND d. 9/8-2016. Foto: Rob Koster (CC BY-SA 4.0)

Da FRIESLAND har større bilkapacitet end WILLEM BARENTSZ og WILLEM DE VLAMINGH, kan antallet af afgange på ruten derfor også formindskes, dog ikke mere end at kapaciteten ikke bliver formindsket i forhold til før ændringerne.

WILLEM BARENTSZ og WILLEM DE VLAMINGH vil dog stadig sejle ekstrature på travle dage, dog bliver overfartstiden sat op fra 1 time og 50 minutter til 2 timer.

Rederij Doeksen forventer at disse ændringer, fortsætter mindst til udgangen af 2023. Selv med disse besparelser forventer Rederij Doeksen, at det bliver nødvendigt med et brændstoftillæg på 16% fra januar 2023.

Kilde: Rederij Doeksen

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →