Interceptorer monteret på EXPRESS 1

EXPRESS 1 ankommer til Rønne d. 19/4-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Bornholmslinjens hurtigfærge EXPRESS 1 drives som andre hurtigfærger af waterjets. I princippet store vandpumper, som skyder færgen fremad. De er med andre ord gode til med stor kraft at få en hurtigfærge op i fart. Men de kraftige waterjets er knap så velegnede til helt snævre manøvrer. Så da EXPRESS 1 kom til Bornholm, hvor der er begrænset plads mellem molerne ved indsejling, gik arbejdet i gang med at gøre EXPRESS 1 endnu bedre.

Løsningen blev fundet hos svenske Humphree i Gøteborg. Her var et system, som på under ét sekund kunne skyde plader ud ved siden af waterjets’ ene. Det ville give mere stabil sejlads i den trange passage. Udstyret blev endeligt færdigmonteret under seneste dok i februar – og effekten var der med det samme.

Men det nye system skulle vise sig at have yderligere fordele. Når færgen holdes fuldstændigt stabilt på vandet, stiger komforten for passagererne ombord. Samtidig får færgen et kraftoverskud, som enten kan lægge 0,8 knob på farten – eller spare på olieforbruget og dermed klimaet for CO2, når alle kræfter i færgens motorer udnyttes optimalt.

”Det er vigtigt, at vi hele tiden udvikler på færgerne, og her er det vaskeægte, teknisk innovation at tage et system lavet til konventionelle færger og tilpasse det til hurtigfærgerne.”

Carsten Jensen, administrerende direktør i Molslinjen.

Kilde: Molslinjen

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →