KiwiRail stopper iRex projektet

© OSK-ShipTech

Det statslige New Zealandske selskab KiwiRail har onsdag d. 13. december meddelt, at de stopper iRex (Inter-Island Resilient Connection) projektet. iRex indeholdt en opgradering af havnene i Picton og Wellington, samt bygningen af to kombinerede jernbane- og bilfærger til overfarten mellem de to havne. De to nye færge skulle afløse rutens tre nuværende færger ARATERE, KAIARAHI og KAITAKI.

Årsagen er at regeringen i New Zealand dagen før, meddelte bestyrelsen i KiwiRail, at de ikke vil give yderligere 1,47 milliarder New Zealandske dollars (ca. 6,25 milliarder danske kroner) i tilskud til ombygningen af de to havne. Her er prisen på de kommende ombygninger nemlig løbet løbsk, og KiwiRail har ikke selv mulighed for at finansiere alle ekstraomkostningerne.

Stopningen af projektet, betyder også at KiwiRail vil annullere bestillingen af de to kombinerede jernbane- og bilfærger, som de bestilte hos sydkoreanske Hyundai Mipo Dockyard i sommeren 2021. Skæringen af første stålplade til den første af de to færger var planlagt til marts 2024.

Kilde: KiwiRail

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →