Knud E. Hansen offentliggør RoPax design

Knud E. Hansen – 212 meter RoPax design. © Knud E. Hansen

Det nyeste design fra KNUD E. HANSEN er en innovativ 212-meters RoPax-færge, der kan transportere op til 700 passagerer og 390 biler. Skibet kan også prale af 2.955 lane meter til lastbiler og trailere. Layout- og adgangsordningerne gør det til et ideelt valg for Middelhavsmarkedet, selvom det også er velegnet til forskellige placeringer og driftsforhold over hele verden.

Færgen har en driftshastighed på 23 knob og kan køre tæt på optimal motorbelastning, selv ved lave hastigheder. De to fremdrivningsmotorer har en samlet effekt på cirka 25,6 Megawatt og bruger marine dieselolie (MDO). For hoteldriften bruges to gensetter, hver omkring 1500 kilowatt. Der er også to trustere, hver 1500 kilowatt, placeret ved boven, som kombineret med tvillingskruearrangementet giver en høj grad af manøvrerbarhed, et meget ønskeligt træk ved Middelhavsfortøjning. Der er også en stor batteribank til at drive færgen, mens det ligger ved kaj, hvilket giver mulighed for nul emissioner i havnen.

Knud E. Hansen – 212 meter RoPax design. © Knud E. Hansen

Færgen har to bildæk under hoveddækket og to trailerdæk over hoveddækket. De nederste dæk nås via faste ramper. Hoveddækket prioriterer lastbiler, som let kan lastes via en ekstra bred hækrampe. De øverste trailerdæk nås via en sænkbar rampe. Der er også en dedikeret passagerrampe i akterenden med en rulletrappe, der fører til indkvarteringsdæk. Som ekstraudstyr kan et hængedæk med en kapacitet på 390 biler installeres i den øverste garage. Dæk 6 og 7 er dedikeret til passagerer indkvartering og offentlige rum, der er velegnet til både dagsrejser og overnatninger.

Der er i alt 100 dobbeltværelser med eget badeværelse for passagerer. Dæk 6 har en restaurant med selvbetjening, bar-lounge, lounge med aircondition, a la carte-restaurant, internetcafé, reception og shopping område. Der er et åbent passagerområde på dæk 8 med solskygger, en kiosk og masser af siddepladser.

Knud E. Hansen – 212 meter RoPax design. © Knud E. Hansen

Kommandobroen er placeret på dæk 8 sammen med 17 besætningskahytter samt messe og rekreationsfaciliteter for alt personale. 21 dobbeltbesætningskahytter er arrangeret forrest i den øverste trailergarage. Skibet har to passagerelevatorer, der giver adgang til alle bil- og indkvarteringsdæk og en serviceelevator.

En serviceelevator forbinder kabyssen med lagret på dæk 2. Skibet er certificeret som et EuroClass Type A-skib og er i fuld overensstemmelse med SOLAS. KNUD E. HANSEN sigter mod at opnå det højeste niveau for overlevelsesevne med streng overholdelse af kravene til Safe Return to Port (SRtP) gennem inkludering af redundans, adskilte fremdrivningssystemer.

Dette design er udviklet fuldstændigt internt af det højtuddannede og erfarne personale af skibsarkitekter, skibsingeniører og designere ved KNUD E. HANSEN, der lægger den største vægt på sikkerhed, effektivitet og design opfindsomhed.

Fakta på færgen

  • Længde overalt: 212,00 m
  • Bredde: 28,50 m
  • Servicehastighed: 23,0 knob
  • Besætning: 65
  • Passagerer: 700
  • Personbiler på dæk 1 og 2: 100
  • Privatbiler på hængedæk: 390
  • Lanemeter: 2.955

Kilde: Knud E. Hansen

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →