MARTÍN I SOLER bliver konverteret til LNG

MARTÍN I SOLER. © Baleária

Den spanske færge MARTÍN I SOLER fra rederiet Baleària, ankom mandag d. 2. november til det portugisiske værft West Sea Viana Shipyard. Her vil den blive konverteret til LNG drift. Arbejdet forventes afsluttet i april 2021.

MARTÍN I SOLER bliver dermed den 5. færge hos Baleária, som bliver ombygget til at kunne sejle på LNG. Indtil nu er NÁPOLES, ABEL MATUTES, BAHAMA MAMA og SICILIA blevet konverteret, mens HEDY LAMARR vil følge efter som den sidste færge der bliver konverteret til LNG.

HEDY LAMARR. © Baleària

Arbejdet består i at ombygge færgens to MaK 9M43C motorer, så de kommer til at svare til MaK 9M46DF modellen. Desuden skal der installeres en 360 kubikmeter stor LNG-tank inde i færgen.  Ved de tidligere ombygninger af Baleária færger, er tanken blevet placeret udenfor på dækket. Tanken vil give en rækkevidde på ca. 1.000 sømil.

Når MARTÍN I SOLER er blevet konverteret til LNG, vil den udlede ca. 9.200 tons mindre CO2 om året, samt 85% mindre NoX.

Kilde: Baleária

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →