MOBY OTTA solgt til kinesisk firma

MOBY OTTA oplagt i Genova d. 1/5-2022. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Italienske Moby Lines har solgt færgen MOBY OTTA til kinesiske Hoiyu International Group for ca. 5 millioner euro. Ifølge Shipping Italy skal færgen bruges som flydende hotel og kasino i Malaysia. MOBY OTTA har i forbindelse med salget skiftet navn til ELPIS, som er håbets ånd i den græske mytologi.

Med salget af MOBY OTTA, har Moby Lines fået solgt begge de to Tor Line søstre.

Fremtiden for søsteren MOBY DREA er stadig usikker

MOBY DREA ankommer til Genova d. 24/9-2015. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Søsteren MOBY DREA blev i foråret solgt til ophugning i Tyrkiet. Men pga. asbest i vægpanelerne i kahytterne, ville de tyrkiske myndigheder ikke tillade ophugningen.

Den blev derfor solgt til det italienske bunkerfirma Med Fuel, som fik MOBY DREA slæbt til Brodosplit værftet i kroatiske Split, som skulle stå for fjernelsen af 250 tons materiale som indeholder asbest, inden den skulle til Grækenland for genopbygning. De lokale beboere i Split var ikke glade for det, og fik overbevist de kroatiske myndigheder om det samme.

Den er nu blevet slæbt tilbage til Italien, hvor ingen havne heller vil have den. Den er pt. endt i Taranto, da dårligt vejr gjorde at slæbebåden måtte søge nødhavn.

Kilder: Shipping Italy, Shipping Italy og Shipping Italy

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →