Scandlines konverterer to færger til plugin hybridfærger

SCHLESWIG-HOLSTEIN afgår fra Rødbyhavn d. 25/4-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

For at kunne leve op til deres ambitioner om at ruten Rødby – Puttgarden skal være emissionsfri i 2030, vil Scandlines ombygge to af rutens fire passagerfærger til plugin hybridfærger.

”Nu sætter vi strøm til to af vores Femern-færger og kommer i et hug langt nærmere vores målsætning om at gøre ruten emissionsfri i scope 1 i 2030. Det er det, kunderne vil have, og vi styrker dermed vores konkurrenceevne betydeligt. Kombinationen af vores pålidelighed og de fortsatte investeringer i vores unikke grønne profil samt den skræddersyede trafikmaskine og det gode shoppingudbud skaber et solidt fundament for vores forretning, også forud for den planlagte åbning af den faste Femern Bælt-forbindelse.”

Carsten Nørland, CEO i Scandlines.

Rutens fire passagerfærger er allerede ombygget til hybridfærger, hvor de har et mindre batteri ombord, som oplades af færgernes dieselmotorer. Med ombygningen vil to af færgerne få et meget større batteri på 10 MWh, og kunne oplades når de ligger til kaj, samt via solpaneler ombord på færgerne.

Planen er at de skal oplade i både Rødby og Puttgarden, og har 12 minutter til det hvert sted, hvilket vil give mindst 80% af den energi som de har behov for. Resten skal så komme fra dieselmotorerne.

Scandlines forventer at underskrive kontrakt om ombygningen i begyndelsen af 2024. Afhængigt af den endelige leveringstid for udstyret vil færgerne blive ombygget fra slutningen af 2024 til 2025. Den samlede investering er på over 230 millioner kroner, hvor det tyske transportministerium støtter med op til 40%.

Kilde: Scandlines

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →