SCHLESWIG-HOLSTEIN tilbage i drift

SCHLESWIG-HOLSTEIN afgår fra Rødby Havn d. 25/4-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Efter et noget forlænget værftsophold (skulle havde været tilbage i drift d. 30. september), kunne Scandlines færgen SCHLESWIG-HOLSTEIN atter indgå i trafikken mellem Rødbyhavn og Puttgarden ved frokosttid. Dermed kunne der igen blive halvtimes drift, mod den 40 minutters drift, der har været siden d. 7. september om aftenen.

SCHLESWIG-HOLSTEIN har været på værft i Polen, hvor dens 4 azimuth thrustere er blevet udskiftet med 4 nye fra Rolls-Royce Commercial Marine. De nye thrustere sikre et mere homogent flow gennem vandet. Det betyder at der kommer mindre støj og vibration i vandet, til glæde for dyrelivet. Desuden medfører den mere homogene vandgennemstrømning, at luftforurenende udslip – herunder CO2 – nedsættes.

Installationen og den efterfølgende test af dem, har ikke gået helt efter planen, og derfor har indsættelsen måtte udskydes flere gange, indtil det lykkedes at få den i drift i dag.

I løbet af det næste års tid, vil de 3 øvrige dobbeltender færger på ruten, også få udskiftet deres thrustere. Den samlede investering i nye thrustere er på 100 millioner kroner.

Kilde: Scandlines

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →