STENA CONNECTA søsat

Søsætning af STENA CONNECTA. © Stena Line

Der har været søsætning af RoRo færgen STENA CONNECTA på det kinesiske værft China Merchants Jinling Shipyard. Færgen er den anden af to søster RoRo færger som Stena Line får bygget på værftet.

“We are thrilled to celebrate the launch of Stena Connecta, a significant step forward in our NewMax fleet investment programme. The business has seen growth in demand on the Belfast – Heysham route over recent years and we are certain that the extra capacity will be welcomed by the market.”

​Niclas Mårtensson, CEO Stena Line

STENA CONNECTA vil modsat søsteren STENA FUTURA, blive udstyret med rotorsejl. De vil begge blive bygget til at kunne sejle på metanol.

“These new hybrid vessels, equipped with futureproofed technologies, are a testament to our commitment to sustainability and are key in advancing our strategic ambition to shift to renewable fuels. We are dedicated to being a leader in sustainable shipping and ensuring a bright future for our industry.” ​

Niclas Mårtensson, CEO Stena Line

De to færger skal indsættes på ruten Belfast – Heysham, hvor de vil øge fragtkapaciteten med ca. 40 procent. STENA FUTURA, som pt. er ved at blive udrustet på værftet, forventes indsat i efteråret 2025, mens STENA CONNECTA følger efter i 2026.

Kilde: Stena Line

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →