Torghatten Nord bestiller hybridfærge hos Western Baltija Shipbuilding

© Norwegian Ship Design

Det norske rederi Torghatten Nord, har bestilt en hybridfærge hos det litauiske værft Western Baltija Shipbuilding, til levering i 1. kvartal 2026. Færgen er designet af Norwegian Ship Design, og er af typen NSD 50CFb.

Nybygningen skal indsættes mellem Svolvær på Lofoten og øen Skrova. I sommerperioden vil den desuden også sejle ind til Skutvik på det norske fastland. Det er planen er den primært skal sejle på strøm fra dets batterier på ruten mellem Svolvær og Skrova.

‘”s active participants in the evolving global maritime engineering landscape, we are proud to be part of the electric ship market. With over 70 years of shipbuilding experience in Klaipeda, including numerous turnkey ferry projects, this vessel represents a significant new step. The fusion of our experience and competencies in shipbuilding with cutting-edge electrification solutions opens new business opportunities and propels our growth even further.”

Arnoldas Šileika, CEO at Western Shipyard Group.

Fakta på nybygningen:

  • Længde: 73,3 meter
  • Bredde: 14,3 meter
  • Passagerer: 199
  • Biler: 50

Kilder: Norwegian Ship Design og Western Baltija Shipbuilding

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →