Tre ruter i Italien skal nu drives kommercielt

RAFFAELE RUBATTINO ankommer til Napoli d. 19/6-2016. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Europa-Kommissionen og det italienske transportministerium er blevet enige om at de tre ruter, Napoli – Palermo (fragt og passagerer), Ravenna – Catania (kun fragt) og Livorno – Cagliari (kun fragt) i fremtiden kun skal drives på kommercielt basis, da der er økonomisk marked for de ruter.

Til gengæld må transportministeriet stadig give tilskud til Civitavecchia – Cagliari – Arbatax ruten (fragt og passagerer), samt ruten til Tremiti øerne (fragt og passagerer). De resterende udbudsruter til bl.a. Sardinien bliver stadig undersøgt at Europa-Kommissionen.

Det er i dag rederiet Tirrenia-CIN som har kontrakten med transportministeriet. Denne udløb oprindelig i juli, men er pga. corona forlænget til udgangen af februar 2021. Rederiet har dog ikke fået noget tilskud i den forlængede periode.

Kilde: Ship2Shore

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →