ABEL MATUTES ombygget til LNG

ABEL MATUTES. Foto: Baleària

Den spanske færge ABEL MATUTES, blev tidligere på ugen, leveret tilbage til Baleària, efter at dens 2 hovedmotorer er blevet udskiftet til MAK 9M 46 dual fuel, som kan køre på både diesel og LNG. Ombygningen har taget 5 måneder, og der er udover motorerne, også blevet installeret 2 styk 178 kubikmeter store tanke til LNG, som giver mulighed for at sejle op til 1.000 sømil på LNG.

ABEL MATUTES er i første omgang indsat for Baleària på ruten València – Ibiza – Palma. Men i slutningen af juli, vil den blive overflyttet til Canary Bridge Seaways, som er et samarbejde mellem Fred Olsen og Baleària. Her vil den blive indsat på ruten Huelva – Las Palmas de Gran Canaria – Santa Cruz de Tenerife, hvor den vil afløse RoPax færgen NÁPOLES, som var den første færge hos Baleària til at blive ombygget til dual fuel.

Kilde: Baleària

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →