Bastø Fosen satser på batteridrift

BASTØ IV 21/5-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Det norske rederi Bastø Fosen (ejet af Torghatten), som sejler på Norges travleste rute mellem Moss og Horten, vil installere ladestandere i begge havne.

Rederiet har nemlig fået en støtte på 136 millioner norske kroner fra Enova, som investerer i Norges grønne omstilling. Pengene skal gå til at ombygge de to færger BASTØ IV og BASTØ VI til batteridrift, samt ladeanlæg i Moss. Tilbage i april 2019, fik rederiet 31 millioner norske kroner fra Enova, de penge bliver brugt til ladeanlæg i Horten, samt til den kommende færge BASTØ ELECTRIC, som leveres i oktober. Dermed vil rederiet kunne spare 6 millioner liter diesel om året.

BASTØ ELECTRIC. © Sefine Shipyard

Ladeanlægget i Horten, vil være klar til drift d. 30. april 2021, mens det i Moss, først er klart i august 2021. BASTØ IV vil være ombygget og klar til batteridrift senest d. 31. januar 2022, mens det for BASTØ VI, er det d. 30. juni 2022.

Kilde: Bastø Fosen

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →