BASTØ VI sejlede fuldautomatisk med passagerer ombord

BASTØ VI 21/5-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

I forrige uge sejlede den norske færge BASTØ VI, fuldautomatisk fra kaj til kaj over Oslofjorden, ombord var der normale passagerer, og det er derfor verdens første fuldautomatiske sejlads med passagerer på en færge. Det blev muliggjort via et tæt samarbejde mellem rederiet Bastø Fosen, Kongsberg Maritime og de norske søfartsmyndigheder (DNS).

Det fuldt integrerede digitale system på BASTØ VI udfører automatisk kaj- og sejladsfunktioner til et højt og gentageligt nøjagtighedsniveau, hvilket sikrer, at bedste praksis følges til den mindste detalje ved alle overfarter. Resultatet er en mere nøjagtig ankomsttid og dermed forbedret kundetilfredshed: Under forsøg i december ankom BASTØ VI konsekvent inden for to sekunder af den planlagte ankomsttid.

”I dag forlod en af vores færger kajen i Horten, krydsede Oslofjorden og lagde til i Moss, alt sammen automatisk. Dette giver besætningen mere tid til at fokusere på at overvåge færgen og sikre passagersikkerheden, som for os er den vigtigste motiver for at anvende denne teknologi.

Øyvind Lund, administrerende direktør, Bastø Fosen.

”Samarbejde med Kongsberg Maritime og DNS har været afgørende for succesen med denne satsning, ligesom samarbejdet med vores kaptajner og besætning,” fortsætter han. ”Vi har inkluderet dem i dette projekt fra starten og har været glade for, hvor engagerede de har været i dets levering. Dette er en hjælp, ikke en erstatning. Større nøjagtighed tillader bedre logistik: for eksempel kan vi nu forprogrammere den tilladte tid til overfarten og dermed reducere energiforbruget. Digitalisering og automatisering er fremtiden, og vi er stolte over at være foregangsmænd. ”

Nationale og internationale tilsynsorganer er stadig i de tidlige stadier med at udvikle lovgivning til at imødekomme automatiske marine operationer, men gennem vores samarbejde med Bastø Fosen og Kongsberg Maritime på BASTØ VI har DNS vist verden en klar vej fremad. ”Norge er et lille land, men vi er meget store inden for den maritime industri,” sagde Svein David Medhaug, de norske søfartsmyndigheder. ”Det giver os muligheden for at fremme disse fremskridt i en stor del af verdens handelsflåde, og vi er glade for at være en del af det. Sikkerhed er det centrale spørgsmål for os, og vi er glade for at samarbejde med interessenter som Bastø Fosen og Kongsberg Maritime for at sikre, at denne teknologi er både bæredygtig og sikker. ”

BASTØ VI går nu ind i en seks-måneders prøveperiode, hvor det automatiske system – kaldet ‘adaptiv transit’ – forventes at kontrollere færgen på de fleste overfarter, men kaptajnen forbliver ansvarlig og broen vil være fuldt bemandet. På nuværende tidspunkt er det installerede udstyr ikke fuldstændigt autonomt – hvis der opdages fartøjer eller genstande på en kollisionskurs, vil en alarm lyde, og kaptajnen vil tage kontrol.

Et antikollisionssystem, der omfatter radar og elektrooptiske sensorer, forventes at blive monteret på BASTØ VI til sommer og være under test i efteråret, men besætningen vil forblive på broen, selv når autonominiveauet stiger. For at bevare evnen til at manøvre færgen kræver Bastø Fosens procedurer, at deres personale regelmæssigt udfører manuelle overfarter.

Kilde: Kongsberg Maritime

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →