Bornholmslinjen: Aftale om at beholde EXPRESS 1 næsten på plads

EXPRESS 1 ankommer til Rønne d. 19/4-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Når Bornholmslinjen efter planen indsætter den nye hurtigfærge EXPRESS 5 på ruten Rønne – Ystad d. 20. marts 2023, har det hele tiden været planen at EXPRESS 1 skulle forlade Østersøen. Mange på Bornholm, har dog ønsket at EXPRESS 1 skulle overtage MAX’s plads som forstærkningsfærge på ruten mellem Rønne og Ystad. Således at både kapaciteten blev forøget, samt at man fik en ekstrafærge, som kunne klare Østersøen bedre end MAX.

MAX ankommer til Rønne d. 21. april 2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Molslinjen (som står bag Bornholmslinjen), Trafikkontaktrådet og Transportministeriet har derfor i længere tid, været i dialog omkring fremtiden for EXPRESS 1 og kapaciteten på Rønne – Ystad ruten. Molslinjen har ikke været helt vild med ideen, da EXPRESS 1, er væsentlig dyre i drift end MAX.

Torsdag godkendte Trafikkontaktrådet en ny ide, som gør at Bornholmslinjen, må sælge de billetter der er ekstra på EXPRESS 1 i forhold til MAX til kommercielle priser, og de dermed ikke skal følge gennemsnitsprisen, som gælder for alle de andre billetter. Molslinjen synes umiddelbart om den løsning, men vil gerne have at den i første omgang bliver en prøve i 2023, så de kan se om det kan betale sig økonomisk. Således mangler kun en godkendelse fra Transportministeriet, som har udtalt sig positivt om ideen, og en endelig godkendelse fra bestyrelsen i Molslinjen.

Kilder: Bornholms Tidende og Bornholms Tidende

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →