
Det bliver BOS Power, som skal levere de to batteripakker, som skal placeres i Aarhus og Odden. De to batteripakker skal søge for, at der er nok strøm til de 3 elektriske hurtigfærger, som Molslinjen får bygget hos Incat. Den første færge planlægges indsat i foråret 2028.
“Molslinjen-projektet er et af de mest komplekse og ambitiøse batteriprojekter, vi har været en del af. Batteriparker i denne størrelsesorden til maritim brug er ikke set før i Europa, og batterierne i havnene er ikke bare infrastruktur – de er selve fundamentet for, at ruterne over Kattegat kan sejle på strøm. Det har krævet grundig teknisk rådgivning at finde den rigtige løsning. Det er præcis den slags projekter, vi er sat i verden for at løse, og vi ser frem til at føre det i mål sammen med Molslinjen og resten af teamet.”
Rasmus Rode Mosbæk, CEO i Hybrid Greentechs.
De to batteripakker i havnene bliver hver på hele 118 MWh og skal sikre, at de store hurtigfærger kan lade, hver gang de lægger til i en af de to havne. Ladningen på en halv time vil typisk foregå med strøm i en kombination af træk fra nettet og fra havnens batterier. Når en enkelt af de nye katamaraner sættes til ladestikket, vil færgen lade med 15 kV AC, 55.000 kW i 30 minutter. Det svarer til gennemsnitligt 25.000 kWh energi modtaget inden næste tur.
”Vi kan ikke bare lade direkte fra forsyningsnettet på alle ture. Så for at være sikre på hele tiden af have den nødvendige energi til rådighed, skal vi have batterierne til backup og til redundans. I batterierne kan vi gemme tre-fire færgeture, hvis forsyningen driller.”
Carsten Jensen, CEO i Molslinjen.
Prisen for de 3 færger og de tilhørende landstrukturer kommer til at koste i alt 3,5 milliarder kroner.
Kilde: Molslinjen
