Fanøfærger de første på grøn biodiesel

FENJA i Esbjerg d. 1/12-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Fanølinjen vil fremover tanke fossilfrit biodiesel på færgerne FENJA og MENJA. Når færgerne sejler på HVO Biodiesel vil den samlede CO2-udledning fra færgerne mindskes med op til 90 procent i forhold til fossilt diesel.

MENJA afgår fra Esbjerg d. 1/12-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Planen er at lade færgerne sejle delvist på det miljøvenlige brændstof fra august 2021. Forløber opstarten tilfredsstillende, vil andelen af den nye biodiesel hurtigt blive øget frem mod efteråret, hvor den nye hybridfærge GROTTE skal sættes i drift til oktober 2021.

GROTTE. © Molslinjen

Fanølinjen bliver således den første færgerute i Danmark, som går helt over til HVO med en plan om at sejle permanent på den grønne biodiesel.

”Det betyder, at vi til den tid kan sejle med færger, hvor selve sejladsen kan gøres så CO2-neutral som muligt.”

Carsten Jensen, Molslinjens administrerende direktør.

Når FENJA og MENJA begge er overgået til HVO, og GROTTE er indsat, så vil klimaet blive sparet for op mod 96 procent i forhold til sejlads med almindeligt marinediesel. Dette fordi, GROTTE kommer til at sejle på 100 procent grøn energi.

”På Fanø tager vi den grønne omstilling meget alvorligt, så at Molslinjen tager endnu et stort skridt i en CO2 neutral retning, er vi meget glade for.”

Sofie Valbjørn, borgmester på Fanø.

Den miljøvenlige biodiesel kommer fra den finske producent, Neste, og det er Bunker One i Middelfart, som leverer de fossilfri liter til Fanølinjen.

”Vi er meget tilfredse med at have indgået denne aftale med Molslinjen, da det bringer os et skridt tættere på vores ambition om at overgå til grøn energiforsyning. Initiativet er et væsentligt skridt mod at indfri vores målsætning om at være en proaktiv og kompetent leverandør af biobrændstoffer.”

Peter Zachariassen, CEO Bunker One.

Kilde: Molslinjen

 

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →