Fjord1 ombygger 3 LNG-færger til hybriddrift

KORSFJORD. © Fjord1

Norske Fjord1 vil i anden halvdel af 2020, ombygge de 3 LNG-færger KORSFJORD, MOLDEFJORD og ROMSDALSFJORD til hybriddrift. De 3 færger er af typen LMG 125-DEG og blev bygget i perioden 2009-2010 på det polske værft Remontowa, sammen med den sidste søster FANNEFJORD, som allerede blev ombygget til hybriddrift i 2015.

FANNEFJORD. © Fjord1

Det bliver Norwegian Electric Systems (NES), som skal levere batterier og de elektriske systemer til færgerne. Desuden skal de også leverer opladerne som skal placeres på kajerne. Det bliver dermed NES’s ombygninger nummer 16, 17 og 18 til Fjord1.

MOLDEFJORD. © Fjord1

Ombygningen består i at deres 2 gasmotorer af typen Mitsubishi GS16R-MPTK fjernes, og der i stedet placeres batterier på deres plads. De er allerede udstyret med en Mitsunishi S12R-MPTA diesel motor til backup.

ROMSDALSFJORD. © Fjord1

De 3 færger skal efter ombygningen indsættes på ruten Halsa – Kanestraum. I dag sejler de mellem Molde og Vestnes.

Kilde: Norwegian Electric Systems

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →