GUILLAUME DE NORMANDIE leveret til Stena RoRo

GUILLAUME DE NORMANDIE. © CMI Jinling

Det kinesiske værft CMI Jinling (Weihai) har leveret færgen GUILLAUME DE NORMANDIE til Stena RoRo. GUILLAUME DE NORMANDIE er chartret af det franske rederi Brittany Ferries i 10 år, og er den 5. og sidste E-Flexer færge, som det franske rederi har chartret af Stena RoRo.

GUILLAUME DE NORMANDIE vil i april 2025 blive indsat på ruten Portsmouth – Caen, hvor den vil afløse færgen NORMANDIE. Færgen er udstyret med en batteripakke på 12 MWh, så den kan sejle på ren strøm, og med en fart på op til 17,5 knob, når den anløber og afgår fra havnene på ruten. Færgen kan oplade via landstrøm med en effekt på 8 MW.

NORMANDIE. © Brittany Ferries

Færgens dieselmotorer kan drives med marinediesel (MGO), LNG, biodiesel eller biogas. Systemet er designet, så batteripakken i fremtiden kan udvides, så den i fremtiden kan sejle på ren landstrøm eller en kombination med ovenstående drivmidler.

”Det är med stor tillfredställelse och stolthet vi nu tagit leverans av det tolfte E-Flexer fartyget i serien. Inom ramverket för E-Flexer-konceptet har det skett en kontinuerlig teknisk utveckling och vi kan erbjuda våra kunder flexibla och framtidssäkra framdrivnings-system, som med marginal uppfyller både dagens och de framtida miljökrav vi ser komma. Det stora batterihybrid-systemet vi installerat i Guillaume de Normandie innebär att fartyget kan operera på ett optimalt sätt, i takt med regelutvecklingen, eller i enlighet med operatörens egna policies.”

Per Westling, direktør for Stena RoRo AB.

GUILLAUME DE NORMANDIE er den 12. ud af de pt. 15 E-Flexer færger som Stena RoRo har bestilt på det kinesiske værft. Den næste E-Flexer er til det franske rederi Corsica Lineas med levering i 2026, mens de to sidste er til den græske rederikoncern Attica Group, med levering i 2027.

Kilde: Stena RoRo

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →