Incat og Buquebus undersøger muligheden for at bygge en elektrisk letvægtsfærge

© Incat Tasmania

Det argentinske rederi Buquebus, har bedt det tasmanske værft Incat, om at undersøge om den hurtigfærge som værftet bygger til rederiet, kan blive ændret fra at sejle på LNG til at sejle på strøm fra batterier i stedet for.

“The customer wants this to happen, Incat wants this to happen, and whilst there are matters to be finalised, I am extremely confident that Incat can deliver this ground-breaking ship. In my experience unless we see something come in from left field, this is a ‘done deal’.”

Robert Clifford, Incat Group Chairman and Founder.

Selvom der er tekniske udfordringer ved at skifte til batteridrift, er værftet og dens leverandører meget positive for forespørgslen, da den går godt i tråd med at udvikle udslips frie færger. Hvis projektet bliver til noget, vil færgen blive verdens største elektriske letvægtsfærge.

“This is a unique opportunity for Incat.  Whilst there are always challenges if you change any aspect of the design of a ship part way through build, in simple terms, this is just swapping one method of propulsion for another: it will however have significant environmental benefits, and open up a whole new market for these types of vessels.”

Craig Clifford, Incat Managing Director.

Kilde: Incat

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →