
Den newzealandske regering har via firmaet Ferry Holdings Limited indgået en aftale med det kinesiske værft Guangzhou Shipyard International (GSI), om bygning af to kombinerede bil- og jernbanefærger til rederiet Interislander.
“We want the best deal possible for New Zealand taxpayers and a shipbuilder of the competence, capability and capacity of GSI underscores the high degree of confidence in our no-nonsense ferry replacement programme.”
Winston Peters, Minister for Rail.
De to nye færger skal afløse færgerne KAIARAHI og KAITAKI på ruten Picton – Wellington. Rutens 3. færge ARATERE, er blevet solgt til ophugning, for at gøre plads til ombygningen af havnen i Picton.

Ferry Holdings Limited og GSI er stadig i forhandlinger om detaljerne på de nye færger. Følgende er dog offentliggjort, nemlig at de skal leveres i 2029, have en kapacitet på 1.500 passagerer og vil skal være 200 meter lange.
De to nye færger, afløser det byggeprojekt, som Interislander oprindelig havde indgået med sydkoreanske Hyundai Mipo Dockyard, som blev annulleret i december 2023.
Kilde: New Zealand Government
