Landstrøm til Stena Line færger i Kiel

STENA GERMANICA koblet til det nye landstrømsanlæg i Kiel. © Port of Kiel

Onsdag d. 9. december blev Stena Lines færge STENA GERMANICA det første skib, som blev koblet på det nye landstrømsanlæg i Kiel.

STENA GERMANICA ankommer til Göteborg d. 20/10-2018. Foto: Michael Koefoed-Hansen

STENA GERMANICA og STENA SCANDINAVICA vil i fremtiden bruge det nye landstrømsanlæg når de ligger ved kaj i Kiel, og dermed årligt reducere udslippet af kuldioxid med 2.700 tons. Det bidrager desuden også til et bedre bymiljø med reduceret støjniveau og NOX, SOX og partikelemissioner.

STENA SCANDINAVICA i Göteborg d. 19/10-2018. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Stena Line har dermed 14 færger som bruger landstrøm, når de ligger ved kaj i Kiel, Karlskrona, Trelleborg, Norvik, Hoek van Holland og de to terminaler i Göteborg. I alt reducerer dette årligt virksomhedens emissioner med 13.000 tons kuldioxid.

“Landström är viktigt av två anledningar. För det första bidrar det till en bättre stadsmiljö och renare luft i de hamnar där vi trafikerar. Men det handlar också om att framtidssäkra vår verksamhet då vi ser en ökad elektrifiering i samhället och i våra hamnar med eldrivna hamnfordon, lastbilar, bilar och slutligen eldrivna färjor.”

Niclas Mårtensson, direktør i Stena Line.

Indvielsen af ​​det nye landstrømsanlæg i Kiel, betyder et nyt kapitel inden for grøn skibsfart i Tyskland. Initiativet er blevet en realitet gennem stærk politisk støtte og er medfinansieret af forbundsstaten Slesvig-Holsten (8,9 mio. EUR) og EU (1,26 mio. EUR). Derudover har den tyske forbundsregering for nylig godkendt, tilskud til prisen på landstrøm.

Kilde: Stena Line

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →