Måløy Verft skal bygge katamaran til Norled

Tegning af den kommende færge til Hvalersambandet. © Norled

Det blev det norske værft Måløy Verft, som skal bygge Norled’s nye katamaran, som skal bruges på Hvalersambandet, som rederiet vandt kontrakten på tilbage i sommers.

 “Fartøyet er designet for fremtiden. Under selve konseptutviklingen har vi hatt et sterkt fokus på å utvikle et fartøy med sikte på det enkle uten å forringe det spenstige. Samarbeidet med Norled gjennom anbudsprosessen har vært upåklagelig.”

Christian Carlson, administrerende direktør i Sea Technology AS som ejer Måløy Verft.

Den nye færge som bliver elektrisk, skal være klar til når Norled overtager ruten, d. 1. januar 2024. Kontrakten på ruten er på 13 år, med en option på yderligere 7 år.

“Vi gleder oss til å ønske reisende velkommen om bord. Norled ønsker å elektrifisere sambandet i tillegg til å benytte et fartøydesign som gir den mest miljøvennlige og energieffektive driften av fartøyet.”

Heidi Wolden, administrerende direktør i Norled.

Fakta på nybygningen:

  • Længde: 30 meter.
  • Bredde: 11 meter.
  • Passagerer: 147
  • Biler: 8

Kilde: Norled

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →