MOBY ALE DUE tilbageholdt i Ajaccio

MOBY ALE DUE. © Moby Lines

Striden mellem norske Siem og italienske Fratelli Onorato Armatori (delejere af Moby Lines) omkring chartreren af de to RoRo færger ALF POLLAK og MARIA GRAZIA ONORATO, nåede onsdag d. 26. juni nye højder. Her lykkedes det nemlig norske Siem, at få de franske myndigheder i Ajaccio, til at tilbageholde Moby Line færgen MOBY ALE DUE, som netop var ankommet fra Genova, og skulle videre til Porto Torres.

Ombord på MOBY ALE DUE, var ca. 650 passagerer som skulle videre til Porto Torres på Sardinen. De blev efterfølgende overflyttet til MOBY AKI, som sejlede dem til Golfo Aranci på Sardinen.

MOBY AKI. © Moby Lines

Siem ønsker nemlig at udnytte den klausul der er i chartreaftalen, om at de kan kræve ALF POLLAK og MARIA GRAZIA ONORATO tilbageleveret, hvis Fratelli Onorato Armatori’s ejerandel i Moby Lines falder til under 77,4%, hvilket den gjorde da de solgte 49% til MSC. Fratelli Onorato Armatori ønsker ikke at opfylde det krav, da de har subchartret de to RoRo færger til DFDS, samt de har en købsoption på de to RoRo færger, når chartreaftalen på 12 år udløber.

MARIA GRAZIA ONORATO i Odense fjord d. 3/5-2019. Foto: Peter Therkildsen

Siem har vundet en voldsgiftsag i London omkring dette, og det har de udnyttet til først at få tilbageholdt MARIA GRAZIA ONORATO i franske Sète, hvilket skete i starten af maj, og nu så også MOBY ALE DUE, selvom den ikke direkte har noget med stridighederne at gøre.

ALF POLLAK. Foto: Peter Therkildsen (14/11-2018)

ALF POLLAK er stadig subchartret af DFDS, og sejler mellem Tyrkiet og Italien.

Kilde: Shipping Italy

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →