Molslinjen bruger kunstig intelligens til at laste hurtigfærgerne

På pladsen foran hurtigfærgen holder bilerne ikke tilfældigt. Algoritmen sorterer bilerne, så de kommer til at holde helt rigtigt på et af færgens vogndæk. © Molslinjen

Det betyder meget, hvordan bilerne fordeles på en hurtigfærge. Holder bilerne optimalt i opmarchbanerne, bliver der bedre plads på vogndækket, færgen sejler bedre og bruger mindre brændstof. Herudover kommer der færre forsinkelser fordi færgen lastes hurtigere. Så når en medarbejder i kombardo-vest vinker bilerne på plads, så ligger der en grundig data-proces forud. Prognosen for, hvornår de mange biler og passagerer dukker op til en bestemt afgang, og hvordan de skal fordeles, foretages af kunstig intelligens – et analyseværktøj, som netop er blevet tildelt prisen for “Data Tech Deployment of the Year” ved den internationale Data Breakthrough Awards.

Tidligere har samme system vundet priser ved Danish Digital Award.

EXPRESS 1 ankommer til Rønne d. 19/4-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen
EXPRESS 2 ankommer til Sjællands Odde d. 17/7-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Det er det københavnsbaserede dataanalyse- og AI-virksomhed, Halfspace, som sammen med Molslinjen har udviklet de algoritmer, som sørger for prognoser og fordeling af biler på hurtigfærgerne på både Kattegat og i Østersøen på ruten til Bornholm.

EXPRESS 3 ankommer til Sjællands Odde d. 17/7-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

”Vi gør os stor umage med at sejle og ankomme til tiden. Det er en helt central ting i vores forretning. Ved at være meget sikre på, hvornår de forskelle typer køretøjer kommer til en afgang, kan vi sikre hurtig og effektiv ekspedition i havnene. Samtidig får gæsterne mere plads på vogndækket og vi sparer brændstof ved at laste skibene optimalt.”

Jesper Skovgaard, Molslinjens kommercielle direktør.

EXPRESS 4 ankommer til Sjællands Odde d. 17/7-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

”Én ting er at udvikle algoritmer, noget andet er at få dem i produktion således, at de kan understøtte beslutningsprocesser, og dermed skabe værdi for en virksomhed som Molslinjen. Det er det vi sammen er blevet belønnet for med denne award, som vi er utroligt stolte over at vinde sammen med Molslinjen”, siger Halfspaces’ Founding Partner og Managing Director, Claus Bek Nielsen.

MAX ankommer til Rønne d. 21. april 2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Kilde: Molslinjen

 

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →