Norges regering ønsker brintfærger til Lofoten

LANDEGODE, som er en af de konventionelle færger som betjener ruten i dag. © Torghatten Nord

I forbindelse med at ruten Bodø – Røst – Værøy – Moskenes, skal sendes i udbud senere i år, ønsker den norske regering, at de færger som kommer til at sejle i det nye udbud, skal sejle på brint. Dette er en udløber af regeringens linje om forureningsfrie færger, langs den norske kyst. Da Bodø – Røst – Værøy – Moskenes er den længste rute, hvor der sejles i det mest udsatte farvand, vil batterifærger ikke være en mulig løsning.

Statens vegvesen, som har ansvaret for udbuddet, skal sammen med rederierne, brint leverandørerne og andre interessenter, finde det bedst mulige grundlag for, at brint kan stilles som krav i udbuddet.

Det endelig udbud forventes udsendt før jul, så vinder og kontraktunderskrivelse, kan finde sted før sommeren 2021. Opstart vil være d. 1. januar 2024, og kontrakten vil vare 15 år, hvilket er 5 år mere end den kontrakt som gælder for ruten i dag. Forlængelsen med 5 år, skal hjælpe med at reducere den økonomiske risiko for det vindene rederi.

Kilde: Regjeringen.no

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →