Scandlines afslutter investeringsprojekt i nye thrustere

PRINSESSE BENEDIKTE afgår fra Rødbyhavn d. 25/4-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

3 år efter af SCHLESWIG-HOLSTEIN som den første færge på ruten Rødby – Puttgarden, fik skiftet sine 4 thrustere, har PRINSESSE BENEDIKTE som den sidste af de fire dobbeltender færger på ruten gennemgået samme udskiftning.

SCHLESWIG-HOLSTEIN afgår fra Rødbyhavn d. 25/4-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Udskiftningen af de i alt 16 thrustere fra push-thrustere til pull-thrustere, samt den nye elektroniske thrusterstyring, har kostet Scandlines 100 millioner kroner. Thrustere og elektronik er blevet leveret af Kongsberg Maritime.

”Med det fuldførte projekt har vi reduceret CO2-udledningen fra hybridfærgerne med op til 15 procent og dermed taget et vigtigt skridt mod emissionsfrie færger på Rødby-Puttgarden. Vi kan kun glæde os over, at det kan kombineres med et mindre aftryk på havmiljøet i Femern Bælt.”

Michael Guldmann Petersen, COO i Scandlines’.

Kilde: Scandlines

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →