Scandlines bestiller ny færge til Rødby – Puttgarden

Den kommende fragtfærge til Rødby – Puttgarden ruten. © Scandlines

Scandlines har indgået kontrakt med det tyrkiske værft Cemre om at bygge en emissionsfri fragtfærge til ruten Rødby – Puttgarden. Færgen indsættes i 2024 og har en kapacitet på 66 fragtenheder, hvilket forøger den aktuelle kapacitet med 23 procent.

Med en overfartstid på en time er færgen fuld emissionsfri. Den kan også fungere som hybridfærge, hvor overfartstiden så er nede på 45 minutter. Færgen kan dermed også indsættes som reservefærge, hvis en af de fire dobbeltenderfærger, der i dag betjener ruten Rødby – Puttgarden, er på værft.

Ligesom det kendes fra færgerne på Gedser – Rostock, vil der kunne transporteres lastbiler på både øverste og nederste dæk. Det betyder, at leje 3 i Rødby og leje 1 i Puttgarden skal ombygges, så der også kan lastes lastbiler på øverste vogndæk. Samtidig etableres der et nyt område for lastbiler i terminalen i Puttgarden.

Den nye færge kommer dermed til at afløse de to ældste færger i flåden, hvor HOLGER DANSKE  allerede er taget ud af drift, samt KRONPRINS FREDERIK.

KRONPRINS FREDERIK ankommer til Rødbyhavn d. 25/4-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

”Med den øgede kapacitet bliver vi i stand til at efterkomme det stigende behov fra fragtkunder. Alene i 2021 er antallet af fragtenheder steget med 12 procent.”

Carsten Nørland, CEO i Scandlines.

Med en emissionsfri færge tager Scandlines et stort skridt på den grønne rejse. Færgen vil i første omgang udelukkende lade i Rødby. Allerede i 2019 investerede Scandlines i et 50 kV / 25 MW strømkabel til Færgevej i Rødbyhavn. Dette kabel forlænges nu til færgelejerne, hvor der installeres en transformer og ladestation. På sigt er det planen også at kunne lade i Puttgarden, når der er fundet en god løsning om køb af grøn energi.

Den kommende fragtfærge til Rødby – Puttgarden ruten. © Scandlines

Skibets modulære opbygning gør det muligt senere at tilpasse skibet, så det også kan medtage personbiler. Scandlines opnår således maksimal fleksibilitet, både hvad angår fremtidig teknologi og behov.

”Der har i Scandlines længe været fokus på hele bæredygtighedsområdet. Hybridsystemet var et kvantespring inden for grøn færgedrift. Scandlines har ikke alene verdens største flåde af hybridfærger, systemet kopieres også over hele verden og har været en gigantisk succes. Nu er vi parate til at tage næste store skridt og indsætte den første emissionsfrie færge. Næste generation er dermed klar til at tage over på Rødby – Puttgarden.”

Vagn Sørensen, bestyrelsesformand i Scandlines.

Fakta på nybygningen:

  • Længde: 147,4 meter
  • Bredde: 25,4 meter
  • Design dybgang: 5,30 meter
  • Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter)
  • Maksimalt antal passagerer: 140
  • Servicefart: 18 knob

Kilde: Scandlines

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart, på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →