
Scandlines nye færge FUTURA, har netop gennemført sin anden prøvesejlads i Marmarahavet ved Tyrkiet, og gør nu klar til sin rejse hjem mod Femern Bælt.
I tæt samarbejde med værftet Cemre, og under nøje overvågning af Lloyd’s Register er FUTURA blevet testet intensivt under realistiske forhold, fra blackout-simuleringer til avancerede navigationssystemer og automatiserede sikkerhedstests.
“Med vores nye emissionsfrie færge tager vi endnu et stort skridt i retning af en grønnere fremtid for færgetransport. Vi kombinerer bæredygtig teknologi med høj kapacitet og effektiv drift – til glæde for både miljøet og vores kunder.”
Rasmus Nielsen, VP, Fleet and Administration i Scandlines.
Når FUTURA ankommer til Femern Bælt senere i 2025, bliver det med mulighed for opladning på bare 17 minutter i Rødbyhavn – takket være Scandlines’ fremsynede investering i et kraftigt 50 kV / 25 MW strømkabel og en ny transformerstation. Et intelligent ladetårn sørger for, at færgen automatisk tilkobles, uanset vandstand og bevægelser, på under 15 sekunder.
Men det stopper ikke her: Også i Puttgarden er der etableret et komplet ladesystem, så færgen fra slutningen af 2025 kan lade på blot 12 minutter, og sejle emissionsfrit begge veje med en overfartstid på 45 minutter.
Skibet har desuden mulighed for hybrid-drift og er udstyret med tre dieselgeneratorer, som sikrer fleksibilitet og driftssikkerhed under leveringssejladsen fra Tyrkiet.
Scandlines’ nye færge er ikke kun et teknologisk fyrtårn, det er en strategisk investering i fremtidens fragtløsninger. Den kombinerer høj kapacitet med bæredygtig drift og bliver en nøgleaktør på ruten mellem Rødby og Puttgarden.
Den officielle navngivning og indsættelse finder sted ved ankomsten til Femern Bælt senere i 2025.
Kilde: Scandlines