Scandlines vælger Wärtsilä til ombygning af færger

SCHLESWIG-HOLSTEIN afgår fra Rødbyhavn d. 25/4-2019. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Scandlines har efter en udbudsrunde valgt finske Wärtsilä til at levere de elektriske systemer, til ombygningen af færgerne DEUTSCHLAND og SCHLESWIG-HOLSTEIN. De to færger skal ombygges til plugin hybridfærger, således at de kan klare overfarten mellem Rødby og Puttgarden på 80% elektricitet.

”Det er en meget stor glæde, at vi nu har den vigtigste leverandør på plads, og vi glæder os rigtig meget til samarbejdet med Wärtsilä og til at komme i gang med ombygningen. Med plug-in hybridfærgerne kan vi komme endnu tættere på vores mål om, at Rødby-Puttgarden-ruten kan drives emissionsfri i 2030.”

Michael Guldmann Petersen, CEO i Scandlines.

Det er planen, at ombygningen af færgerne, vil begynde i andet halvår af 2025. Her vil en af færgernes dieselgeneratorer bliver fjernet og erstattet af et energilagringssystem på 5 MWh.

Den samlede investering er på over 230 millioner kroner. Det tyske transportministerium har tildelt projektet økonomisk støtte som led i bæredygtig modernisering af kystfartøjer til reducering af emissioner og dækker således op til 40 procent af omkostningerne til ombygningen.

Ombygningen er et led i rederiets ambitionen om at drive Rødby – Puttgarden ruten uden direkte emissioner i 2030, samt realisere rederiets zero direct emissions-vision i 2040.

Kilde: Scandlines

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →