STENA GERMANICA sejlede testtur med ”genbrugs” metanol

STENA GERMANICA ankommer til Göteborg d. 20/10-2018. Foto: Michael Koefoed-Hansen

Tilbage i april 2015, blev Stena Lines færge STENA GERMANICA den første store RoPax færge til at sejle på metanol, efter at dens motorer var blevet ombygget til også at kunne bruge metanol som brændstof, udover diesel som de var bygget til. Siden har den primært sejlet på metanol på dens ture mellem Göteborg og Kiel.

Tirsdag d. 22. juni, blev den tanket med det nye ”genbrugs” metanol, som går under navnet Blue Methanol. Den brugte så det nye brændstof på turen fra Göteborg til Kiel, og alt forløb fint. Blue Methanol er genanvendte stålgasser, som er et biprodukt fra den svenske stålindustri.

It is exciting to be part of our sustainable journey and try out another new sustainable fuel. I can confirm that we sailed with the new fuel from Gothenburg to Kiel on June 22 and it worked very well.”

Peter Holm, Chief Engineer STENA GERMANICA.

Kilde: Stena Line

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →