WILLEM DE VLAMINGH ombygget til hybriddrift

WILLEM DE VLAMINGH. © Flying Focus

Katamaranen WILLEM DE VLAMINGH, som er ejet af nederlandske Rederij Doeksen, er de seneste 3 måneder blevet ombygget til hybriddrift. Ombygningen er sket på Damen Shiprepair i Harlingen af Werft Shipbuilding.

WILLEM DE VLAMINGH er blevet udstyret permanent magnetgeneratorer på krumtapakslerne på hovedmotorerne. Disse oplader så et nyt batteri på 900 kWh. Strømmen på batteriet kan så bruges til cateringudstyr, belysning, navigationsudstyr og skibets bovpropeller.

Når WILLEM DE VLAMINGH ikke er i drift, vil batteripakken blive opladet via landstrøm, og efterhånden som der bliver installeret landstrøm ved alle færgelejer, vil forbruget af LNG kunne mindskes endnu mere.

Derudover er der blevet installeret to ekstra bovpropeller, hvilket gør det muligt at manøvrere endnu bedre i stærk vind.

Søsteren WILLEM BARENTSZ, vil gennemgå samme ombygning i starten af 2026.

Kilde: Rederij Doeksen

Om Michael Koefoed-Hansen

Redaktør og ejer af Færgenyt. Har udgivet 3 bøger om dansk færgefart på forlaget Starnia, samt drevet hjemmesiden ”The ferry site” siden 1998. ”The ferry site” hører i dag til blandt de største private hjemmesider med information omkring færger.

Se alle indlæg af Michael Koefoed-Hansen →